Teknoloji

Göründüğü kadar masum değiller: İşte en çok veri toplayan uygulamalar

Günümüzde sosyal medya platformlarının kullanıcı verilerini toplaması ve kullanması konusu sıklıkla dile getirilmektedir.

Özellikle büyük platformlar reklam yapmak ve kişiye özel içerik sunmak amacıyla kapsamlı bilgi toplama süreçleri yürütüyor.

Bu uygulamaların kullanıcı gizliliği ve bilgilerin korunması konusunda sıklıkla eleştirildiğini görüyoruz.

Özellikle son yıllarda Facebook, kişisel verilerin kötüye kullanılması ve gizlilik ihlalleri nedeniyle ciddi eleştirilere maruz kalıyor.

Hem Google Play Store’da hem de App Store’da verilerinizi toplayan ve bunları çeşitli amaçlarla kullanan binlerce kişi bulunmaktadır.

Üstelik kullanıcıların en sık kullandığı uygulamalar en fazla veriyi topluyor.

Ücretsiz uygulamalar en çok veri topluyor

Ücretsiz uygulamaların veri toplama olasılığı ücretli uygulamalara göre 7 kat daha fazladır.

Aynı zamanda iyi bilinen uygulamalar, daha az bilinen uygulamalara göre 6 kat daha fazla bilgi toplamaktadır.

Hangi veriler toplanıyor

Şirketlerin toplayabileceği bilgi türleri; adınız, doğum tarihiniz ve e-posta adresiniz gibi; Ayrıca evcil hayvanlarınız, hobileriniz, boyunuz, kilonuz ve hatta yapmaktan hoşlandığınız şeyler gibi daha ayrıntılı da olabilir.

Platformlar bu bilgileri çoğunlukla hedefe yönelik reklam faaliyetleri için kullanır.

En fazla bilgiyi toplayan uygulamalar

Facebook Messenger, mesajlaşma ve görüntülü arama kategorisinde en fazla veriyi topluyor. Bu kategoride en az veri toplayan uygulama Cisco Webex Meetings’tir.

Sosyal medya uygulamaları arasında veri kaydı yine Facebook’a ait. Coronavirüs döneminin popüler sesli sohbet uygulaması Clubhouse, en az veri toplayan sosyal medya uygulamalarının başında geliyor.

Ödeme yöntemleri arasında en fazla veriyi PayPal topluyor. En az miktarda veri MoneyGram’da saklanır.

Video izleme siteleri arasında en fazla veri Google’ın popüler uygulaması YouTube’da toplanıyor.

Amazon, çevrimiçi alışverişte en fazla bilgiyi depolarken, Etsy listenin en altında yer alıyor.

YouTube ve TikTok iOS’ta en fazla veriyi topluyor

iOS üzerinde yapılan araştırmaya göre 14 ağ ilişkisi bulunan YouTube ve TikTok, en fazla kullanıcı verisi toplayan sosyal medya platformları arasında yer alıyor.

YouTube, kullanıcıların çevrimiçi arama geçmişi ve konumu gibi kişisel bilgilerini izler ve bu verileri kişiselleştirilmiş reklamlar için kullanır.

TikTok ise çerezler yardımıyla kullanıcıların gezinme geçmişine ilişkin bilgiler topluyor ve bu bilgileri reklam şirketlerine gönderiyor.

TikTok daha önce bazı bireysel kullanıcı bilgilerini Çin’deki sunuculara aktardığı iddiaları nedeniyle tartışılmıştı.

Android’de meta uygulamalar zirvede

Incogni’nin yaptığı araştırmaya göre Meta’ya bağlı Facebook, Messenger ve Instagram gibi uygulamalar Android ekosisteminde en fazla bilgiyi topluyor.

Dikkat etmeniz gerekenler

İndirmeden önce her uygulamanın topladığı bilgileri araştırın

Bir uygulamayı kurmadan veya güncellemeden önce uygulama izinlerini gözden geçirin. Bazı uygulamalar kameranıza, mikrofonunuza, konumunuza, kişilerinize veya diğer hassas bilgilerinize erişim isteyebilir. Gereksiz olduğunu veya uygulamanın işlevselliğini ihlal ettiğini düşünüyorsanız bu izinleri reddetmeyi veya iptal etmeyi seçebilirsiniz.

Çevrimiçi gezinirken veya alışveriş yaparken VPN kullanın.VPN (sanal özel ağ), internet trafiğinizi şifreler ve IP adresinizi gizleyerek üçüncü taraf şirketlerin çevrimiçi etkinliğinizi izlemesini ve verilerinizi toplamasını zorlaştırır.

Önbelleğinizi ve çerezlerinizi düzenli olarak temizleyin . Önbellek ve çerezler, tarama geçmişiniz, tercihleriniz ve oturum açma ayrıntılarınız hakkında bilgi depolayan belgelerdir.

Çerezler ayrıca reklamverenler ve izleyiciler tarafından çevrimiçi davranışınızı izlemek ve reklamlarla sizi hedeflemek için de kullanılabilir. Önbelleğinizi ve çerezlerinizi tarayıcı ayarlarınızdan temizleyebilir veya bunları saklamayan özel bir tarama modunu kullanabilirsiniz.

Kişiselleştirilmiş reklamları ve bilgi paylaşımını devre dışı bırakın.Bazı uygulamalar ve web siteleri size kişiselleştirilmiş reklamları ve üçüncü taraf şirketlerle veri paylaşımını devre dışı bırakma seçeneği sunabilir.

Bu, sizi reklamlarla hedeflemek için toplanan ve kullanılan bilgi miktarını azaltabilir. Bu seçenekleri sıklıkla uygulama veya web sitesi ayarlarında, gizlilik politikasında veya hizmet koşullarında bulabilirsiniz.

Uygulamaların sizi izlemesi nasıl durdurulur?

iPhone’larda, uygulamanın eylemlerinizi izlemesine istediğiniz zaman izin verebilir veya bu izni iptal edebilirsiniz.

İşlemlerinizi takip etmek isteyen uygulamaların listesini gizlilik ayarlarına giderek görebilirsiniz.

Ayarlar > Gizlilik ve Güvenlik > Takip Etme’ye gidin.

Belirli bir uygulamaya ilişkin izleme iznini kapatmak veya açmak için dokunun. Dilerseniz bu özelliği tamamen kapatabilirsiniz.

Android telefonlarda uygulamalara verdiğiniz izinleri kapatabilirsiniz. Bunu yapmak için şu adımları izleyin:

Ayarlar uygulamasını açın. Uygulamalar’a dokunun.

Değiştirmek istediğiniz uygulamaya dokunun. Uygulamayı bulamıyorsanız Tüm uygulamaları göster’e dokunun.

Ardından uygulamanızı seçin. İzinler’e dokunun.

Uygulamaya ilişkin herhangi bir izni onayladıysanız veya reddettiyseniz bunu burada görebilirsiniz.

Bir izin ayarını değiştirmek için izne dokunun, ardından İzin Ver veya İzin Verme seçeneğini seçin.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu